آخرین مطالب

شش ماه از موعد تسهیلات گذشت؛ هنوز دست قطعه‌­سازان خالی است صنعت و معدن

شش ماه از موعد تسهیلات گذشت؛ هنوز دست قطعه‌­سازان خالی است

  بزرگنمایی:


به گزارش اخبار مالی، آرش محبی­‌نژاد با بیان این‌که اوضاع صنعت قطعه­‌سازی کشور به مراتب روز به روز وخیم­‌تر می­‌شود، گفت: به سبب این‌که قطعه‌سازان مطالبات معوق زیادی از خودروسازان داشتند،  اعتبار خود نزد بانک­‌ها را به نوعی به مشارکت با خودروسازان گذاشته‌اند؛ بدین صورت که حاضر شدند در قالب قراردادهای خرید دین، با خودروسازان همکاری کنند اما متاسفانه خودروسازان در سررسید بازپرداخت اقساط، به تعهدات خود عمل نکردند که این موضوع اعتبار قطعه­‌سازان نزد بانک­‌ها نیز را به مخاطره انداخت.

دبیر انجمن قطعه­‌سازان افزود: بنابراین این اعتبار به اشتراک گذاشته قطعه­‌ساز برای خودروساز و همکاری با آن­‌ها به صورت مضاعف به قطعه‌ساز ضربه زد؛ چراکه نه تنها اعتبار خود را در نظام بانکی از دست داده و در پرداخت اقساط دچار مشکل شد، بلکه تسهیلاتی که قرار بود شش ماهه گذشته دریافت کنند، با تاخیر رو­به­‌رو شده و اکنون بعد از گذشت شش ماه، بازپرداخت چک­‌ها آغاز شده است. ضمن این‌که همچنان چک­‌های خودروسازان پاس نمی­‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، با توجه به این‌که دو خودروساز به سبب این‌که مشمول قانون 141 شده­ و مطابق قانون ورشکسته هستند؛ تا زمانی که اصلاح صورت­‌های مالی انجام ندهند و افزایش سرمایه نداشته باشند، بانک­‌ها محدودیت­‌های زیادی را برای همکاری با آن­‌ها ایجاد می­‌کنند. همه این­ها، دست به دست هم داده تا در سطح کلان صنایع کشور و به ویژه صنعت لوکوموتیو ایران و صنعت خودروسازی کشور یک اتفاق نظر هم وجود نداشته باشد.

محبی­‌نژاد با بیان این‌که صورت مسئله­‌ای که برای بانک مرکزی تعریف شده براساس سیاست­‌های حفظ نرخ ارز و ثبات نرخ تورم است که بسیار هم خوب اجرا می­‌شود، تاکید کرد: با توجه به این‌که در سال رونق تولید هستیم، دولت باید صورت مسئله را برای مرکزی عوض کرده و به جای آن رونق تولید قرار دهد.

دبیر انجمن قطعه­‌سازان افزود: در حقیقت اکنون سیاست تثبیت نرخ ارز که ثابت نگه­ داشتن نرخ ارز و نرخ تورم است، در حال حاضر به صورت مصنوعی انجام می­شود، چراکه محدود کردن تقاضا راه­‌حل مناسب برای تثبیت نرخ ارز و نرخ تورم نخواهد بود. این‌که اجازه نمی­‌دهند ثبت سفارش با ارز نیما یا سنا انجام شود، در واقع قطع تقاضا بوده که مشخصا سبب ثبات نرخ ارز و حتی کاهش آن می­‌شود اما حتما راه­‌حل درست و مناسب نیست.

محبی­‌نژاد تصریح کرد: اما مشکل تامین مواد اولیه وارداتی، تامین ارز و قیمت قطعه و مشکلاتی که با خودروسازان وجود دارد، تنها قسمتی از مشکلات ماست؛ بیرون از این دایره تعدادی تامین­‌کننده  مواد اولیه داخلی همچون فلزات سنگین اعم از مس، آلومنیوم، روی و...، فولادی­‌ها و محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی هستند که در داخل کشور و از منابع ملی تامین و تولید می­‌شوند که قیمت آن­ها نیز متناسب با قیمت­‌های جهانی رشد پیدا کرده است.

وی افزود: بنابراین در این میان یک عدم تعادل بسیار بزرگی اتفاق افتاده است. علاوه بر این‌که اجازه نمی­‌دهند خودرو قیمت واقعی داشته باشد و قیمت­گذاری­‌ها به صورت دستوری انجام می­‌شود، از سوی دیگر اجازه دادند قیمت مواد اولیه حتی داخلی چندین برابر شوند.

محبی­‌نژاد تصریح کرد: در سال گذشته ­مجموعه شرکت­های تحت پوشش نوسازی صنایع (ایمیدرو) 45 هزار میلیارد تومان و شرکت­های پتروشیمی بیش از 25 هزار میلیارد تومان سود داشته­‌اند؛ در حالی که صنعت خودرو و تنها دو خودروساز بزرگ  35 هزار میلیارد تومان و قطعه­‌سازان نیز بیش از 10 هزار میلیارد تومان زیان کرده­‌اند؛ به عبارتی زیان صنعت خودروسازی کشور دقیقا معادل سود شرکت­های تولید مواد اولیه داخلی دولتی است. این عدم تعادل، سخن معنی­‌داری به زبان آمار ارائه می­‌دهد.

دبیر انجمن قطعه­‌سازان در پایان تاکید کرد: اگر می­‌خواهیم مردم دچار مشکل خرید نشوند و خودرو نیز گران­ نشود، باید حداقل قیمت مواد اولیه داخلی که هیچگونه ارزبری نداشته، ارزان در اختیار قطعه­‌ساز و خودروساز قرار گیرد تا کالایی با ارزش افزوده به مراتب بالاتر از مواد اولیه تولید شود و به دست مصرف­‌کننده داخلی برساند./ایسنا


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

حذف صفرها بعد از تک نرخی شدن

با کرونا زندگی کنیم

2 اقدام جدید برای بهبود فضای کسب و کار

قیمت مسکن متری 17 میلیون تومان شد

افزایش 2 برابری بودجه زیرساخت های کوچک مقیاس ها

بورس 25 هزار و 826 واحد افت کرد/شاخص به 960 هزار و 932 واحد رسید

ترافیک جاده‌های شمالی حذف شد/ اتمام تعمیرات آزادراه تهران-شمال

استقرار واحدهای خسارت سیار بیمه آرمان در ایام عیدفطر

خرید اعتباری از فروشگاه‌های ایران‌مال با طرح «آینده‌داران» بانک آینده

بانک سامان املاک مازاد خود را به فروش می‌رساند

قیمت سکه طرح جدید 3 خرداد 99 به 7 میلیون و 600 هزار تومان رسید

108 کارگزار بازار سرمایه آماده فروش سهام عدالت

شکست رکورد تولید گندله در فولاد خراسان

رشد 19.2 درصدی قیمت نیم سکه در اردیبهشت‌ماه

جزئیات قیمت رسمی انواع ارز/کاهش نرخ 33 ارز

آریاساسول به عرضه اولیه رسید

افزایش دوباره تنش‌ها بین چین و آمریکا/قیمت جهانی طلا تقویت شد

رونمایی از تلویزیون های ایرانی، خدمت دیگری از سام الکترونیک

سرمایه‌گذاری 5886 میلیارد تومانی مردم در صندوق سرمایه‌گذاری یکم

30هزار میلیارد برای پروژه‌های زیرساختی تا پایان خرداد تامین شود

دستور روحانی به ایجاد تعادل اطمینان بخش برای مردم در بازار سرمایه

واریز پول حاصل از فروش سهام عدالت در کمترین زمان

ثبت نام 3 میلیون نفر در پذیره‌نویسی ETF

عوارض خروج از کشور در سال 99 ابلاغ شد

آموزش مجازی در صنعت بیمه تقویت خواهد شد

رمز پویا، از طریق سامانه‌های پیشخوان مجازی و کیلید بانک آینده

ساعت 24 امشب؛ پایان پذیره‌نویسی صندوق واسطه‌گری مالی یکم

بورس باز هم نزولی شد

60 لیتر سهمیه بنزین خردادماه امشب شارژ می‌شود

ثبات نسبی دلار

ثبت نام سجام، احراز هویت و دریافت کد بورسی در بانک گردشگری ممکن شد

روند رشد اوراق تسهیلات مسکن ادامه دار است

جزئیات قیمت رسمی انواع ارز

ادامه بازی شاخص بورس در مرز یک میلیون واحدی

قیمت نفت با تقویت تقاضا و افت ذخایر آمریکا رشد کرد

پایان تیرماه سال جاری؛ آخرین فرصت ایفای تعهدات ارزی صادارتی سال 1398

لغو دورکاری کارمندان بانک‌های دولتی

تولید حداکثری و حضور پررنگ در بازارهای داخلی و خارجی در سال جهش تولید

معاملات حقوقی‌ها در گواهی سکه ممنوع شد

سهامداران عدالت ظرف 6 ماه می توانند 20 درصد سهام خود را بفروشند

بانک سپه یک کرسی گروه مدیریت سرمایه گذاری امید را واگذار می کند

بورس به کانال یک میلیون واحد بازگشت

آغاز استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان

دورکاری کارکنان پابرجاست

100 جایگاه تک سکوی سوخت در تهران احداث می‌شود

بی توجهی به بازار مسکن خطر بزرگی برای اقتصاد است

قیمت سکه طرح جدید 30 اردیبهشت به 7 میلیون و 380 هزار تومان رسید

زمان برگزاری فاینکس مشخص شد

بیانیه خانه روابط عمومی ایران به مناسبت هفته روابط عمومی

جزئیات قیمت رسمی انواع ارز/نرخ 27 ارز افزایش یافت