آخرین مطالب

خاویار ایران در چه وضعیتی است؟ کشاورزی

خاویار ایران در چه وضعیتی است؟

  بزرگنمایی:

اخبار مالی ، خاویار ایرانی از دیرباز در همه دنیا برند مرغوبی محسوب شده و بسیاری از رستوران‌ها و هتل‌های مهم دنیا در هنگام سرو غذا از خاویار ایرانی به عنوان بخش ویژه منوی خود یاد می‌کنند. خاویار تولید کشور به دلیل دارا بودن کیفیت ویژه جزو بهترین‌ها در دنیا نام‌برده می‌شود و با توجه به حضور رقبایی مانند چین و روسیه، هنوز جایگاه ویژه خود را حفظ کرده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه «رسالت» در ادامه نوشت: با توجه به فاصله گرفتن ایران از دوران اوج صادرات خود در سال‌های گذشته، به تدریج با توسعه و ایجاد مزارع پرورشی ماهیان خاویاری دوباره در مسیر افزایش صادرات گام برداشته و هدف‌گذاری تولید 100 تن خاویار را در افق 1404 تعیین کرده است.

خاویار به عنوان کالای لوکس و لاکچری که هم از گوشت و هم از تخم آن استفاده می‌شود، هم‌اکنون به کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا، استرالیا و آسیا صادر می‌شود به‌طوری‌که بعضی از کشورها این محصول را از قبل پیش‌خرید می‌کنند.

تقاضا برای خرید خاویار ایرانی، آن را به مؤلفه‌ای مهم در ارزآوری این محصول برای کشور تبدیل کرده است. در شرایطی که قیمت نفت در حال کاهش و نوسان است و تحریم‌ها همه زور خود را برای به صفر رساندن فروش آن به عنوان مهم‌ترین کالای صادراتی کشور می‌زنند، توجه به صادرات خاویار و اهمیت آن در تزریق ارز به کشور می‌تواند نکته‌ای مهم به حساب آید.

ایجاد زیرساخت‌های تولید 100 تن خاویار 

ناصر کرمی راد، مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شیلات ایران درباره تولید خاویار در ایران اظهار کرد: بیشترین میزان صید خاویار را ایران و روسیه از دریای خزر انجام می‌دادند. ایران برای جلوگیری از کاهش تولید خاویار، پرورش ماهیان خاویار را در حاشیه دریای خزر و استان‌های کشور توسعه داد و اکنون در حدود 130 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: در گذشته پرورش خاویار در استان‌های گیلان و مازندران انجام می‌گرفت اما اکنون در 21 استان کشور در حال انجام است زیرا درآمدزایی بالایی دارد. سال قبل به میزان 10 تن خاویار پرورشی و دو هزار و 500 تن گوشت ماهی از این مزارع استحصال شده است. خوشبختانه به دلیل وجود تنوع اقلیمی این ماهی در اقصی نقاط کشور قابلیت رشد دارد و به همین علت مزارع بخش خصوصی توسعه زیادی پیداکرده‌اند.

کرمی راد با اشاره به صید زیاد ماهیان خاویاری بعد از فروپاشی شوروی سابق افزود: از زمان فروپاشی شوروی سابق کشورهای حاشیه دریای خزر صید بی‌رویه‌ای از ماهی‌های خاویاری انجام دادند و این فشار به‌اندازه‌ای بالا بود که این‌گونه ماهی در لیست قرمز گونه‌های در حال انقراض قرار گرفت.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شیلات ادامه داد: در پی صید زیاد کشورهای حاشیه دریای خزر، کمیسیون منابع زنده دریای خزر توسط پنج کشور حاشیه دریای خزر تشکیل شد  تا راجع به منابع زنده این دریا تصمیم‌گیری کنند. امسال دهمین سال ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری دریای خزر اعلام شده و تجارت خاویار وحشی هم ممنوع است.

وی با اشاره به تولید بهترین نوع ماهی خاویار در ایران اظهار کرد: ماهیان خاویاری در دریای خزر  پنج نوع مختلف دارند و ماهی بلوگا بهترین و درشت‌ترین نوع خاویار محسوب می‌شود که اولین رتبه تولید آن در دنیا به ایران اختصاص دارد. سن بلوغ این ماهی نسبت به سایر ماهیان خاویاری بالاتر است و بین 10 تا 15 سال به بلوغ می‌رسد ولی از طریق مزارع پرورشی بین 8 تا 10 سال خاویار بلوگا تولید می‌شود.

وی ادامه داد: هدف‌گذاری ما تا سال 1404، تولید 100 تن خاویار و 10 هزار تن گوشت ماهی است. در حال حاضر هم با توجه به پروانه‌های صادر شده برای 130 مزرعه، به زیرساخت‌های تولید 100 تن خاویار رسیده‌ایم.

کرمی راد درباره میزان استفاده از خاویار در داخل کشور گفت: استفاده از خاویار در بازار داخل به خوبی پذیرفته شده است و میزان استفاده از این محصول در بین افرادی که تمکن مالی بالایی دارند، در حد انتظار است.

وی با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از تولید خاویار در کشور گفت: سازمان شیلات از سال‌های گذشته اقدامات زیرساختی را انجام داده بود و بچه ماهی در اختیار بخش خصوصی قرار داد تا مزارع پرورش ماهی توسعه پیدا کنند. ما تکنولوژی تکثیر را در اختیار بخش خصوصی داده‌ایم درحالی‌که در گذشته در انحصار دولت قرار داشت.

کرمی راد در پایان سخنانش بیان کرد: با اینکه صید تجاری ماهیان خاویاری در دریای خزر ممنوع است ولی ما برای بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری اجازه صید داریم و بعد از تکثیر در دریا آن‌ها را رها می‌کنیم و این اقدام یکی از افتخارات کشور در بازسازی ذخایر ماهی‌هاست.

خاویار ایرانی مرغوب‌ترین نوع خاویار در دنیا

عیسی گلشاهی مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان با اشاره به میزان صادرات خاویار ایران به دیگر کشورها اظهار کرد: اوج صادرات خاویار به دهه 60 تا ابتدای سال‌های دهه 70 بازمی‌گردد، اما بعد از آن به علت اتخاذ سیاست‌های مختلف کشورهای حاشیه دریای خزر، به ذخایر خاویار به‌شدت صدمه وارد شد. تقاضا برای خاویار ایرانی بسیار بالاست به طوری که کشورهای دیگر خاویار خود را به نام ایران جعل می‌کنند. کشش بازار جهانی به میزان 300 تن خاویاری است که در سال‌های قبل صادر می‌شد و هرچقدر سالانه تولید جهشی داشته باشیم، تقاضا باز هم وجود دارد.

گلشاهی چین را از نظر حجم تولیدات، اولین کشور تولیدکننده‌ای اعلام کرد که بافاصله زیاد نسبت به کشورهای دیگر تولید می‌کند و گفت: چین و کشورهای دیگر تولیدکننده قائل به این هستند که خاویار ایرانی مرغوب‌ترین نوع خاویار و به لحاظ گونه، انحصاری‌ترین نوع در دنیا محسوب می‌شود.

وی بابیان این‌که دو سیاست جداگانه در صادرات خاویار در سطح بین‌المللی وجود دارد، افزود: اول اینکه صادرات مواد غذایی مشمول تحریم نمی‌شود و به همین علت صادرات خاویار مختل نشد. ضمن اینکه سیاست تجاری وجود دارد که بعضی از کشورها مانند آمریکا برای حمایت از تولیدات خود با ایجاد موانع فنی باعث شدند بسیاری از کشورها به بهانه‌های واهی از دسترسی به بازار آمریکا بازبمانند ولی این مسئله در میزان فروش خاویار ایران اختلال ایجاد نکرده است.

گلشاهی با اشاره به مهم‌ترین کشورهای بازار هدف صادرات خاویار گفت: آلمان، بلژیک، اسپانیا، فرانسه و انگلیس در اتحادیه اروپا بازار هدف صادراتی هستند. در کشورهای همسایه نیز امارات بازار مهم صادراتی محسوب می‌شود. ضمن اینکه به روسیه هم با توجه به اینکه این کشور یکی از کشورهای تولیدکننده خاویار است نیز صادرات انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان، صادرات خاویار را به دو طریق بسته‌بندی مادر و مسافری اعلام کرد و افزود: بسته‌بندی مادر در قوطی‌های 500 تا یک و نیم کیلوگرمی انجام می‌شود که در کشورهای دیگر بسته‌بندی مجدد می‌گردد. در بسته‌بندی مجدد عنوان خاویار ایرانی قید می‌شود زیرا خاویار ایرانی برند شناخته شده است و باعث بالا رفتن قیمت خاویار می‌گردد.

وی تصریح کرد: این نوع صادرات تعرفه کمتری را نسبت به قوطی‌های 50 یا 30 گرمی دارد. خاویار کالای ارزشمندی است و 10 درصد تفاوت در تعرفه ورود کالای 900 یا هزار دلاری در حدود 100 دلار است که رقم قابل‌توجهی می‌شود و به همین علت صادرات دربسته بندی مادر به‌صرفه‌تر است.

گلشاهی بااشاره به‌ این‌که در محصولات شیلاتی بسته‌بندی خیلی مزیت محسوب نمی‌شود، گفت: در صادرات شیلات هرچه محصول تازه‌تر باشد ارزش افزوده بیشتر و قیمت بالاتری دارد اما بازاریابی موضوع مهمی محسوب می‌شود که ما در آن دارای ضعف هستیم زیرا صادرکنندگان ما عمدتا خرد هستند و در سطوح کلان فعالیت نمی‌کنند و به همین علت سرمایه‌گذاری در بازارهای هدف خیلی برای آن‌ها توجیه‌پذیر نیست.

وی اضافه کرد: اگر بازاریابی ما متمرکز شود و خاویار تولیدشده توسط دو یا سه شرکت بزرگ بازاریابی شوند، در آن صورت بازاریابی در کشورهایی مانند چین، امارات و روسیه مقرون به‌صرفه خواهد بود. ولی وقتی صادرات توسط 30 شرکت انجام می‌گیرد، سهم صادراتی هر کدام از آن‌ها کاهش پیدا می‌کند به همین علت بازاریابی در کشورهای هدف توجیه‌پذیر نخواهد بود.

گلشاهی درباره حجم صادرات سالیانه خاویار از کشور بیان کرد: آنچه‌که از میزان صادرات در گمرکات ثبت می‌شود در حدود 800 تا 900 کیلوگرم است اما آنچه‌که توسط قوطی‌های کوچک توسط مسافران از کشور خارج می‌شود با مجموع صادرات گمرکی در حدود سه هزار و 500 کیلو در طول یک‌سال می‌شود.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان، ارزآوری صادرات خاویار در سال گذشته را در حدود دو میلیون دلار ارزیابی کرد و افزود: به‌طور متوسط با توجه به گونه‌های مختلف، خاویار از کیلویی 450 دلار و خاویار مسافری تا 950 دلار برای هر کیلو می‌تواند برای کشور ارزآوری به همراه داشته باشد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

افتتاح مرکز داده بانک ایران زمین در راستای پیاده سازی زیرساخت های بانکداری دیجیتال

لزوم محدود کردن حقوقی ها در بورس

محافظت از سرمایه گذاران از دغدغه های اصلی بورس است

صیانت، حمایت و ایجاد رقابت سه وظیفه مهم دولت در قبال بخش معدن است

همراه کارت به بیش از 5 میلیون نصب در گوگل پلی رسید

طرح مستمری ماندگار شرکت بیمه "ما" راهی بازار شد

آغاز پذیره نویسی داراسوم تا دوهفته آینده

عملیاتی شدن توثیقِ گواهی سپرده کالایی

افزایش کفایت سرمایه و قدرت تسهیلات‌دهی بانک صادرات ایران

تلاش کمیسیون بودجه برای افزایش مبلغ وام ازدواج و خرید مسکن

اصلاح قوانین برای استفاده از فن آوری‌های نوین در صنعت بیمه

رونمایی از "معین کارت" بانک پارسیان

تحقق سود سهام بیمه تجارت نو با رشد 1137 درصدی

رشد 70 درصدی حجم معاملات در بورس کالا

تحقق رؤیای انتقال آب خلیج‌فارس با حمایت بانک سپه

تصویب لایحه موافقت نامه حمل و نقل جاده‌ای بین ایران و سوئیس

پیشنهاد فعال‌سازی بانک‌های ایرانی در عراق و افغانستان

افزایش 533 درصدی قیمت مسکن در دولت روحانی

پیشنهاد نجومی 15 میلیارد تومانی برای برگزاری اولین نمایشگاه آنلاین صنعت بیمه

بانک صادرات ایران به توسعه راه‌آهن شتاب داد

خدمت ارزنده بانک ملی ایران به نابینایان

بانک مهر ایران به رانندگان تاکسی تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌کند

تمدید تاریخ انقضای کارت‌های برداشت بانک کارآفرین

پذیرش همه شرکت‌های استانی سهام عدالت در بورس تا 1 ماه آینده

تامین مالی از طریق بورس 7 برابر شد

ایرانی ها در صدر خریدان ملک در ترکیه

طراحی واکسن اقتصادی کرونا از سوی بیمه تعاون

امضای تفاهم نامه بیمه ایران و مرکز وکلا

تغییر سقف برداشت انتقالی در برخی بانکها

آغاز معاملات «صندوق پالایشی یکم» در بورس از اوایل آبان‌ماه

تعطیلی 25 درصد واحدهای طلا در شش ماه

اعلام جزئیات ارائه تسهیلات به معاملات سلف در بورس کالا

تکمیل آورده اولیه 66 هزار نفر در طرح اقدام ملی مسکن

ایران رییس دوره‌ای گروه 24 شد

بانک صادرات ایران، تسهیلات دهنده برتر به صنعت نفت

واگذاری 20 شرکت زیر مجموعه تامین اجتماعی در بورس

زمان ثبت نام وام کرونا تمدید نخواهد شد

بازگشت 4 فروند هواپیمای قدیمی به خط پرواز

دو تصمیم مهم در شورایعالی بورس

رونمایی از طرح تسهیلاتی ثمرآفرین بانک کارآفرین

توسعه بیمه‌های زندگی از استراتژی‌های مهم بیمه ملت

احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری صادر شد

طرح حامی و مهر در سامانه " بیمه ایران من "‏

عرضه سهام شرکت‏‌های دولتی در بازار سرمایه ادامه خواهد یافت

تعیین ضریب نفوذ 7 درصدی بیمه با اخذ عوارض سنگین قرابتی ندارد

زمان پذیره‌نویسی صندوق دارا سوم مشخص نیست

لزوم احراز هویت برای دریافت بیمه شخص ثالث از آذر امسال

ابلاغ بخشنامه مقررات استفاده از ماسک در اماکن دولتی و اجرایی

خریداران در معاملات سلف بورس کالا، تسهیلات بانکی می گیرند

جزییات پرداخت تسهیلات کرونایی