آخرین مطالب

حق بیمه نفتکش ها در منطقه خلیج فارس10 درصد رشد کرد بیمه

حق بیمه نفتکش ها در منطقه خلیج فارس10 درصد رشد کرد

  بزرگنمایی:


به گزارش اخبار مالی، بیمه کشتی و به ویژه بیمه نفتکش‌ها یکی از مهم‌ترین رشته‌های صنعت بیمه است که سالانه گردش مالی قابل توجهی را برای شرکت‌های داخلی و خارجی ایجاد می‌کند.

در ماه‌های اخیر و به دنبال ایجاد تنش در منطقه خلیج فارس و همچنین شیطنت برخی از کشورها، دست کم برای پنج‌کشتی نفتکش از جمله 2 کشتی در بندر فجیره امارات و همچنین 2 نفتکش در نزدیکی آب‌های ایران حوادثی به وجود آمده است.

این موضوع که بیشتر نوعی فضاسازی سیاسی برای ایجاد تنش و بحران در منطقه ارزیابی می‌شود، بر روی نرخ حق بیمه نفتکش‌هایی که در منطقه تردد می‌کنند، تأثیر گذاشته است.

به طور کلی 40 درصد از نفت تولید شده در دنیا در خلیج فارس و توسط کشورهای عربستان، عراق، ایران، قطر، امارات، کویت و بحرین تولید می‌شود و به طور طبیعی محل عبور این نفت نیز از تنگه هرمز است.

بیمه گران بین المللی هریک نرخ مشخصی را برای هر مشتری و به طور جداگانه تعیین می‌کنند که به دلیل ماهیت اقتصادی آن همواره محرمانه باقی می‌ماند. اما به طور کلی نرخ حق بیمه برای شرکت‌های دارنده نفتکش متفاوت است. به عنوان نمونه حق بیمه شرکتی که چندین نفتکش آن به طور روزانه از خلیج فارس عبور می‌کنند با شرکتی که یک نفتکش آن تنها سالی چند بار از این منطقه عبور می‌کنند، متفاوت است.

با این حال روز گذشته خبرگزاری رویترز که به طور معمول اولین خبرهای جهانی در حوزه نفت را به خود اختصاص می‌دهد، در گزارشی اعلام کرد که به دنبال حوادث اخیر برای نفتکش‌ها در منطقه، حق بیمه آنها تا 10 درصد افزایش یافته است.

سوابق تاریخی نشان می‌دهند که به جز دوران دفاع مقدس و دوره کوتاهی که بین نیروی دریایی ایران با آمریکا درگیری به وجود آمد، همواره نرخ حق بیمه کشتی‌ها، روندی متعادل و ثابت داشته‌اند. هرچند که در دوره جنگ نفتکش‌ها بین ایران و عراق در دهه 60، بعضاً شرکت‌های بین المللی اقدام به دریافت 25 درصد از ارزش کل کشتی به عنوان حق بیمه از ایران می‌کردند که به معنای پرداخت پول یک نفتکش به یک شرکت بیمه طی چهار سال بود!

هرچند باید توجه داشت که شرکت بیمه گر مسئول پوشش ریسک نفتکش و محموله آن است که بعضاً تا 120 میلیون دلار ارزش دارد.

پوشش‌های بیمه کشتی

حق بیمه کشتی‌ها نیز شامل بیمه بدنه، بیمه مسئولیت مالکان برابر اشخاص ثالث و بیمه مسئولیت سازندگان شناورهاست. بیمه بدنه و ماشین آلات شناورها براساس کلوزه‌ای طراحی شده توسط انستیتو بیمه گران لندن است که در تمامی مؤسسات بیمه‌ای دنیا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این بیمه شامل 4 زیرمجموعه است:

1- کلوز 280 (زمانی) تمام خطر یا ALL Risks. خسارت‌های جزئی + خسارت کلی یا Total Loss+ 3/4 مسئولیت تصادم + زیان همگانی + هزینه نجات

2- کلوز 284 (زمانی) خسارت کلی یا Total Loss+ 3/4 مسئولیت تصادم + زیان همگانی + هزینه نجات

3- کلوز 289 (زمانی) خسارت کلی یا Total Loss+ هزینه نجات

4- کلوز 346 (زمانی) تمام خطر یا ALL Risks. خسارت‌های جزئی + خسارت کلی یا Total Loss+ 4/4 مسئولیت تصادم + زیان همگانی + هزینه نجات. مخصوص کشتی‌های صیادی.

از سوی دیگر صاحبان کشتی طبق قانون مسئولیت نسبت به تهدید خطرات به واسطه دریا و دریانوردی مسئول حفظ سلامت افراد و اموال افراد هستند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

مقاوم سازی اقتصاد داخلی از طریق رونق تولید میسر می شود

بیمه مرکزی شرکت سایپا را تحریم داخلی کرده است

یارانه نقدی امشب واریز می‌شود

روند افت قیمت نفت متوقف شد

سکه طرح جدید امروز 26 تیر 98 به 3 میلیون و 940 هزار تومان رسید

نرخ ارز در بازار آزاد تهران

بورس به مدار صعود بازگشت

برنامه وزارت اقتصاد برای حضور در الکامپ

صدور مجوز برداشت از صندوق ذخایر ارزی برای خسارات سیل

بانک شهر حامی جشنواره فیلم شهر

کودکان با «سرزمین کودک» بانک‌پاسارگاد، بانکداری می‌آموزند

31 تیر، مجمع عمومی عادی سالانه پتروشیمی فجر

هشدار بانک ملی درباره کلاهبرداری‌های پیامکی

تقسیم سود 930 تومانی برای هر سهم پتروشیمی پارس

راه اندازی سامانه "بورسار" در بانک شهر

ممنوعیت پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به کارکنان دولت

صادرات 230 میلیون دلاری شرکت های دانش بنیان در سال 97

طرح خرید آنلاین اقساطی بانک‌‌پاسارگاد، ضامن فروش محصولات

14 میلیون تراکنش مالی موفق در اپلیکیشن «بله»

بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز دخالتی نمی کند

کاهش قیمت دلار

نوسانات قیمت بیت کوین ادامه دار است

سهم هر ایرانی از یارانه‌، ماهی یک میلیون است

شروط وزارت نیرو برای فعالان بیت‌کوین

صعود کم جان دلار

بلاتکلیفی پیش‌خریدکنندگان خودروهای وارداتی و سکوت سازمان حمایت

مسکن اقساطی کارمندان به سازمان برنامه ارجاع شد

اتصال خط فلر واحد پلی پروپیلن ایلام به فلر اصلی پتروشیمی ایلام

برق 15 سازمان پرمصرف قطع شد

سهم مسکن اجاره ای در طرح اقدام ملی مشخص شود

سیاست های بانک مرکزی ایران برای تقویت ارزش ریال تاثیر مثبت داشت

زمان‌ بندی پرداخت سود سهام بیمه‌‌ کوثر

بیمه ملت در واریز سود مشارکت در منافع بیمه های زندگی پیشتاز است

سیمان ایرانی قابل عرضه و رقابت در سراسر دنیاست

افزایش اختلاف بیمه ها با خودرو سازان بد حساب

آمارهایی از وضعیت بدهی آمریکا

اعلام جزئیات تخصیص ارز دولتی برای واردات

جزئیات واگذاری سهام 18 شرکت دولتی

مصرف نفت خام چین در ماه ژوئن رکورد زد

قطع برق تعدادی از مشترکان پرمصرف اداری پایتخت از امروز

تأمین 12 میلیارد دلار ارز نیمایی برای واردات؛ از ابتدای سال

سهام آسیایی با داده‌های امیدبخش چین رشد کرد

نشست هم اندیشی مدیران ارشد بانک ملت و گروه خودروسازی ایران خودرو

نخستین برندگان سورسامانی مشخص شدند

سفر مدیر عامل بانک توسعه تعاون به استان خراسان شمالی

برگزاری همایش آشنایی با سککوک توسط بانک ملی

استقرار واحدهای سیار فروش بیمه ایران در کارخانه سایپا

قیمت طلا، سکه و ارز در روز یکشنبه

استراتژی بیمه دی «خرده فروشی» و «فروش بیمه‌های زندگی» است

تداوم برگزاری دوره های آموزشی در راستای اهمیت یادگیری سازمانی