آخرین مطالب

جواد گودرزی:

بیمه با استیکر منتقل نمی شود بیمه

بیمه با استیکر منتقل نمی شود

  بزرگنمایی:

به وجود آوردن « احساس نیاز»، « نشانه» و یا حتی- مطابق با رسم زمانه ی امروز- تعریف و تبیین یک «ابرواقعیت یا وانموده » ای که بیمه ای باشد، قابل پذیرش باشد، جذاب باشد ، شنیدنی باشد، دیدنی باشد و خواندنی باشد ، ضرورتی بایسته است که برای اهالی صنعت بیمه، از نان شب هم واجب تراست.
  
به گزارش اخبار مالی، «هربرت مارکوزه»  متفکر آلمانی و از پیشگامان مکتب انتقادی فرانکفورت،  55  سال پیش (1964)در معروفترین کتاب خود- انسان تک ساحتی-  اذعان کرده بود که اقتصاد به اصطلاح مصرف، درانسان خویی ثانوی به نام «احساس نیاز» پدید آورده است که اورابیش ازپیش به شرایط سود جویانه حاکم برجامعه وابسته می کند.نیاز به داشتن، مصرف کردن ، به کارانداختن وتعویض پیاپی ابزارها ودستگاه هایی که به انسانهاعرضه یا تحمیل می شود.
از دید او، شیوه بیان ابزارهای تبلیغاتی دراین عرصه ، «سودجویانه» است.جامعه درسایه این گونه تبلیغات پیوسته اندیشه ی متعالی وانتقادی راسرکوب می کندودراین عرصه حتی در هنگام تبلیغات نیز تفاوت فعل وفاعل،حقیقت و واقعیت، هستی وچیستی بازگفته نمی شود.
دراین جهان، واژه ها و معانی خودرادریکدیگرمی پوشانند و درونمایه ی  اندیشه،چیزی جز مفاهیم قالبی نیست. ازواژه ها جز آنچه تبلیغات یکنواخت سعی می کند القا کند،چیزی به ذهن نمی رسد.آگهی های تبلیغاتی ازهرسو مانع تکامل حقیقی معنای واژه ها شده است و در این رهگذر واژه هایی چون خوشبختی،رفاه،رشد،توسعه، آزادی، برابری و دموکراسی با واقعیتها همخوانی ندارد.
سوای درستی یا نادرستی این نظریه و نظریات موافق و مخالفی چون «مقاومت مصرف کننده »ی جان فیسک ، «فراواقعیت» ژان بودریار و حتی «مصرف نشانه» ی پیربوردیو، که هرکدام از منظری به نقد آن پرداخته اند، باید پذیرفت که در حال حاضروبا گسترش نفوذ رسانه ها / ابزارها و شبکه های نوظهورعلاوه بر اینکه مرزی بین واقعیت و حقیقت وجود ندارد، می توان اذعان کرد که با پیدایش این رسانه ها چیزی به سواد تخصصی و حتی عمومی مردم اضافه نشده است .چه،  دیگر این جمله کلیشه ای را همه می دانند که در اقیانوس میلیمتری این شبکه ها عمقی وجودندارد.
اما مراد از این مقدمه ی تقریبا طولانی چیست؟ به بیان بهتر چه ارتباطی بین این مطالب بامفهومی به نام بیمه وجود دارد؟ واقعیت این است که هرچه سطح و محتوای ارایه شده در هر قالب و یا هر شبکه ای بیشتر منطقی تر و عمیق تر باشد ، میزان نگرش، توجه و گرایش مردم/ مخاطبان به آن مفهوم بیشتر، عمیق تروپذیرفتنی تر است. چه دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم باید بپذیریم که  نقش رسانه ها/ ابزارهای  نوظهوری مانند تلگرام – به جهت ماهیت اطلاع رسانی فوری آن- در افزایش و حتی تقویت سواد مخاطبان نقش تاثیر گذار و عمیقی نیست واین ابزارها نتوانسته نقش «آموزشی» خودرا به عنوان یکی از کارکردهای اصلی رسانه ایفا نماید.از این منظرهم نمی توان انتظار داشت که مخاطبان «فست فودی» این ابزارها هم با ماهیت و کارکرد مفاهیم ذهنی- در اینجا بیمه- آشنا باشند.
مخاطبان این ابزارها ایموجی را به استیکر، استیکر را به گیف،گیف را به عکس، عکس رابه ویدئو و ویدئو را به متن ترجیح می دهندو چون نمی شود و یا مابه عنوان کنشگران فرهنگی، تبلیغاتی بیمه ای نمی توانیم یا نمی گذارند مفاهیم ذهنی بیمه را به ایموجی و استیکر و گیف تبدیل کنیم مجبور می شویم ویا مجبورمان می کنندکه از قطار مسافران نه چندان صبور این ابزارها/ رسانه ها پیاده شویم.چرا که مخاطبان بر پایه نظریه «مقاومت مصرف کننده»  نمی توانند بپذیرند که در حال و هوای تصویرواستیکر ، خواننده و یا مخاطب متون دشوار و مفهومی، باشند بنابراین تولیدات ما را « پس» می زنند.
با این تفاسیر چاره چیست؟ برابر با نظر مارکوزه منطقا باید زمینه های ایجاد «احساس نیاز»را در مخاطبان ایجاد کرد، فراموش نکنیم همانگونه که درمصدر این مطلب اشاره شده مارکوزه در حدود  55 سال پیش از این یعنی در زمان حاکمیت مطلق رسانه های چاپی و در خوش بینانه ترین حالت، رسانه های براد باندی(رادیو تلویزیونی ) معتقد بود که رسانه های آن زمان نمی توانند واژه ها را منتقل کنندو مفهوم واژه ها تا به اطلاع مخاطب برسد دستخوش تحولات و دستکاری های زیاد می شود  در حالی که اینگونه از رسانه ها هم «خبرنگار حرفه ای»  داشتند، هم فیلترهایی مانند «دبیر سرویس» و «سردبیر» و «مدیر مسوول»،  و هم «قانون و مقررات»  خاص ! حالا که به تعبیر «لیوتار »هرکسی می تواند بدون فیلتر ادعا کند که در مرکز جهان قراردارد،  چه؟ 
باور نگارنده این است که در زمانه ی حاکمیت رسانه ها/ ابزارهای شبکه ای و تو در تو، مسیراهالی صنعت بیمه نباید با مسیر سایر حوزها مانند ورزش و هنر و سلامت و بانک و... یکسان باشد، به بیان دیگر بیمه ای ها باید در فکر رسانه ها/ ابزارهای دیگری به غیر از ابزارهایی که دیگران استفاده می کنند، باشند چه، نوع پیام های اینها با سایرین متفاوت است ، عینیتی نیست که در چشم بیاید، ذهنیتی است که باید بر ذهن بنشیند و همیشه بر ذهن نشاندن مفاهیم،  مستلزم رعایت جوانب، ظرائف و دقائق بسیار است.
به وجود آوردن « احساس نیاز»، « نشانه» و یا حتی- مطابق با رسم زمانه ی امروز-  تعریف و تبیین یک «ابرواقعیت یا وانموده » ای که بیمه ای باشد، قابل پذیرش باشد، جذاب باشد ، شنیدنی باشد، دیدنی باشد و خواندنی باشد ، ضرورتی بایسته است که برای اهالی صنعت بیمه،  از نان شب هم واجب تراست.در این مسیر باید فکر کرد، خلاق بود، متخصص بود، دستوری عمل نکرد،سختی کشید ، صبور بود ، تلاش کردو به کار حرفه ای اعتقاد داشت،شکی نیست نتیجه اعتماد به این اعتقاد ،سالها بعد شیرین خواهدبود./ماهنامه اخبار مالی


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

جزئیات تغییر ساعات کاری بانکها تا 15 مهرماه

پُرمصرف‌ها منتظر کنتور هوشمند باشند

خرید کالای با کیفیت ایرانی به پشتوانه بانک ملی ایران

اختلال خدمات الکترونیکی بانک شهر

رشد 3500 واحدی شاخص بورس

قیمت سکه به 4 میلیون و 65 هزار تومان رسید

قیمت دلار به 11450 تومان رسید

ساعت رسمی کشور امشب یک ساعت عقب کشیده خواهد شد

افزایش 21 درصدی صادرات پوشاک در سال 97

اختصاص 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به طرح ملی مسکن

نهمین عرضه نفت‌خام سنگین در بورس انرژی

اعلام قیمت روپوش مدارس

تحریم مجدد بانک مرکزی نشان می‌دهد آمریکا تا چه حد دست خالی است

عملکرد مثبت بانک پاسارگاد درحمایت از صنعت ومعدن قابل تقدیراست

کارنامه مثبت تولید فولاد «هرمز» در 97 و 98

دانش آموزان نیازمند آموزش بانکداری دیجیتال هستند

روند نزولی دلار در بازارهای جهانی متوقف شد

تهیه کتب درسی دانش آموزان منطقه توسط پتروشیمی بندرامام

معترضان به قطع یارانه نقدی چکار کنند؟

محور چالوس دارای ترافیک نیمه سنگین است

بدهی‌های ارزی بانک مرکزی کاهش یافت

ادامه روند منفی شاخص بورس، تا ابتدای مهرماه

شدت مصرف انرژی در کشور بسیار زیاد است

جزئیات ریزش پاییزی یارانه ثروتمندان

چقدر از کارت سوخت استقبال شد؟

قرارگیری فولاد خوزستان در فهرست 40 شرکت برتر بورسی

ایدرو500 میلیارد در سیستان و بلوچستان هزینه کرد

صدور 1.2 میلیون قبض پیامکی برق در پایتخت

تصویب صورت های مالی سال 97 بانک ملی ایران

مهران محرمیان معاون فناوری های نوین بانک مرکزی شد

جلسه بررسی «تامین مالی طرح‌های فراگیر پالایشی سیراف»

با افزایش عرضه در بورس قیمت ها کاهش یافت

مطالبات گندم‌کاران پرداخت شد

قیمت سکه طرح جدید 27 شهریور98 به 4 میلیون و 50 تومان رسید

222 هزار کشاورز درخواست کمک بلاعوض ارائه دادند

قیمت دلار 27 شهریور 98 به 11400 تومان رسید

جزئیات تصویب لایحه حمایت از سهامداران خرد

هزینه خرید وام مسکن به زیر 10 میلیون برگشت

فروش 5 ماهه بیمه ملت فراتر از هدف

قیمت سبد نفتی اوپک به مرز 67 دلار رسید

ناصر حکیمی مشاور رئیس کل بانک مرکزی شد

توزیع 500 بسته لوازم التحریر در بین دانش آموزان سیل زده کرمانشاه

رشد 151 درصدی بازده قیمت سهام بانک سینا در کمتر از 6 ماه

3700 میلیارد تومان تسهیلات برای خرید مسکن

شاخص بورس کاهش یافت

افتتاح مجهزترین مرکز خدمات‌رسانی بیمه‌ای شرق کشور در مشهد

آغاز رسیدگی به پرونده متهمان اخلال در بازار ارز

رشد صنعت بیمه در گرو توسعه بیمه های اختیاری است

قیمت سکه طرح جدید 26 شهریور 98 به 4 میلیون و 30 هزار تومان رسید

قیمت دلار 26 شهریور 98 در صرافی‌های بانکی به 11450 تومان رسید