آخرین مطالب

جواد گودرزی:

بیمه با استیکر منتقل نمی شود بیمه

بیمه با استیکر منتقل نمی شود

  بزرگنمایی:

به وجود آوردن « احساس نیاز»، « نشانه» و یا حتی- مطابق با رسم زمانه ی امروز- تعریف و تبیین یک «ابرواقعیت یا وانموده » ای که بیمه ای باشد، قابل پذیرش باشد، جذاب باشد ، شنیدنی باشد، دیدنی باشد و خواندنی باشد ، ضرورتی بایسته است که برای اهالی صنعت بیمه، از نان شب هم واجب تراست.
  
به گزارش اخبار مالی، «هربرت مارکوزه»  متفکر آلمانی و از پیشگامان مکتب انتقادی فرانکفورت،  55  سال پیش (1964)در معروفترین کتاب خود- انسان تک ساحتی-  اذعان کرده بود که اقتصاد به اصطلاح مصرف، درانسان خویی ثانوی به نام «احساس نیاز» پدید آورده است که اورابیش ازپیش به شرایط سود جویانه حاکم برجامعه وابسته می کند.نیاز به داشتن، مصرف کردن ، به کارانداختن وتعویض پیاپی ابزارها ودستگاه هایی که به انسانهاعرضه یا تحمیل می شود.
از دید او، شیوه بیان ابزارهای تبلیغاتی دراین عرصه ، «سودجویانه» است.جامعه درسایه این گونه تبلیغات پیوسته اندیشه ی متعالی وانتقادی راسرکوب می کندودراین عرصه حتی در هنگام تبلیغات نیز تفاوت فعل وفاعل،حقیقت و واقعیت، هستی وچیستی بازگفته نمی شود.
دراین جهان، واژه ها و معانی خودرادریکدیگرمی پوشانند و درونمایه ی  اندیشه،چیزی جز مفاهیم قالبی نیست. ازواژه ها جز آنچه تبلیغات یکنواخت سعی می کند القا کند،چیزی به ذهن نمی رسد.آگهی های تبلیغاتی ازهرسو مانع تکامل حقیقی معنای واژه ها شده است و در این رهگذر واژه هایی چون خوشبختی،رفاه،رشد،توسعه، آزادی، برابری و دموکراسی با واقعیتها همخوانی ندارد.
سوای درستی یا نادرستی این نظریه و نظریات موافق و مخالفی چون «مقاومت مصرف کننده »ی جان فیسک ، «فراواقعیت» ژان بودریار و حتی «مصرف نشانه» ی پیربوردیو، که هرکدام از منظری به نقد آن پرداخته اند، باید پذیرفت که در حال حاضروبا گسترش نفوذ رسانه ها / ابزارها و شبکه های نوظهورعلاوه بر اینکه مرزی بین واقعیت و حقیقت وجود ندارد، می توان اذعان کرد که با پیدایش این رسانه ها چیزی به سواد تخصصی و حتی عمومی مردم اضافه نشده است .چه،  دیگر این جمله کلیشه ای را همه می دانند که در اقیانوس میلیمتری این شبکه ها عمقی وجودندارد.
اما مراد از این مقدمه ی تقریبا طولانی چیست؟ به بیان بهتر چه ارتباطی بین این مطالب بامفهومی به نام بیمه وجود دارد؟ واقعیت این است که هرچه سطح و محتوای ارایه شده در هر قالب و یا هر شبکه ای بیشتر منطقی تر و عمیق تر باشد ، میزان نگرش، توجه و گرایش مردم/ مخاطبان به آن مفهوم بیشتر، عمیق تروپذیرفتنی تر است. چه دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم باید بپذیریم که  نقش رسانه ها/ ابزارهای  نوظهوری مانند تلگرام – به جهت ماهیت اطلاع رسانی فوری آن- در افزایش و حتی تقویت سواد مخاطبان نقش تاثیر گذار و عمیقی نیست واین ابزارها نتوانسته نقش «آموزشی» خودرا به عنوان یکی از کارکردهای اصلی رسانه ایفا نماید.از این منظرهم نمی توان انتظار داشت که مخاطبان «فست فودی» این ابزارها هم با ماهیت و کارکرد مفاهیم ذهنی- در اینجا بیمه- آشنا باشند.
مخاطبان این ابزارها ایموجی را به استیکر، استیکر را به گیف،گیف را به عکس، عکس رابه ویدئو و ویدئو را به متن ترجیح می دهندو چون نمی شود و یا مابه عنوان کنشگران فرهنگی، تبلیغاتی بیمه ای نمی توانیم یا نمی گذارند مفاهیم ذهنی بیمه را به ایموجی و استیکر و گیف تبدیل کنیم مجبور می شویم ویا مجبورمان می کنندکه از قطار مسافران نه چندان صبور این ابزارها/ رسانه ها پیاده شویم.چرا که مخاطبان بر پایه نظریه «مقاومت مصرف کننده»  نمی توانند بپذیرند که در حال و هوای تصویرواستیکر ، خواننده و یا مخاطب متون دشوار و مفهومی، باشند بنابراین تولیدات ما را « پس» می زنند.
با این تفاسیر چاره چیست؟ برابر با نظر مارکوزه منطقا باید زمینه های ایجاد «احساس نیاز»را در مخاطبان ایجاد کرد، فراموش نکنیم همانگونه که درمصدر این مطلب اشاره شده مارکوزه در حدود  55 سال پیش از این یعنی در زمان حاکمیت مطلق رسانه های چاپی و در خوش بینانه ترین حالت، رسانه های براد باندی(رادیو تلویزیونی ) معتقد بود که رسانه های آن زمان نمی توانند واژه ها را منتقل کنندو مفهوم واژه ها تا به اطلاع مخاطب برسد دستخوش تحولات و دستکاری های زیاد می شود  در حالی که اینگونه از رسانه ها هم «خبرنگار حرفه ای»  داشتند، هم فیلترهایی مانند «دبیر سرویس» و «سردبیر» و «مدیر مسوول»،  و هم «قانون و مقررات»  خاص ! حالا که به تعبیر «لیوتار »هرکسی می تواند بدون فیلتر ادعا کند که در مرکز جهان قراردارد،  چه؟ 
باور نگارنده این است که در زمانه ی حاکمیت رسانه ها/ ابزارهای شبکه ای و تو در تو، مسیراهالی صنعت بیمه نباید با مسیر سایر حوزها مانند ورزش و هنر و سلامت و بانک و... یکسان باشد، به بیان دیگر بیمه ای ها باید در فکر رسانه ها/ ابزارهای دیگری به غیر از ابزارهایی که دیگران استفاده می کنند، باشند چه، نوع پیام های اینها با سایرین متفاوت است ، عینیتی نیست که در چشم بیاید، ذهنیتی است که باید بر ذهن بنشیند و همیشه بر ذهن نشاندن مفاهیم،  مستلزم رعایت جوانب، ظرائف و دقائق بسیار است.
به وجود آوردن « احساس نیاز»، « نشانه» و یا حتی- مطابق با رسم زمانه ی امروز-  تعریف و تبیین یک «ابرواقعیت یا وانموده » ای که بیمه ای باشد، قابل پذیرش باشد، جذاب باشد ، شنیدنی باشد، دیدنی باشد و خواندنی باشد ، ضرورتی بایسته است که برای اهالی صنعت بیمه،  از نان شب هم واجب تراست.در این مسیر باید فکر کرد، خلاق بود، متخصص بود، دستوری عمل نکرد،سختی کشید ، صبور بود ، تلاش کردو به کار حرفه ای اعتقاد داشت،شکی نیست نتیجه اعتماد به این اعتقاد ،سالها بعد شیرین خواهدبود./ماهنامه اخبار مالی


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

مقاوم سازی اقتصاد داخلی از طریق رونق تولید میسر می شود

بیمه مرکزی شرکت سایپا را تحریم داخلی کرده است

یارانه نقدی امشب واریز می‌شود

روند افت قیمت نفت متوقف شد

سکه طرح جدید امروز 26 تیر 98 به 3 میلیون و 940 هزار تومان رسید

نرخ ارز در بازار آزاد تهران

بورس به مدار صعود بازگشت

برنامه وزارت اقتصاد برای حضور در الکامپ

صدور مجوز برداشت از صندوق ذخایر ارزی برای خسارات سیل

بانک شهر حامی جشنواره فیلم شهر

کودکان با «سرزمین کودک» بانک‌پاسارگاد، بانکداری می‌آموزند

31 تیر، مجمع عمومی عادی سالانه پتروشیمی فجر

هشدار بانک ملی درباره کلاهبرداری‌های پیامکی

تقسیم سود 930 تومانی برای هر سهم پتروشیمی پارس

راه اندازی سامانه "بورسار" در بانک شهر

ممنوعیت پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به کارکنان دولت

صادرات 230 میلیون دلاری شرکت های دانش بنیان در سال 97

طرح خرید آنلاین اقساطی بانک‌‌پاسارگاد، ضامن فروش محصولات

14 میلیون تراکنش مالی موفق در اپلیکیشن «بله»

بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز دخالتی نمی کند

کاهش قیمت دلار

نوسانات قیمت بیت کوین ادامه دار است

سهم هر ایرانی از یارانه‌، ماهی یک میلیون است

شروط وزارت نیرو برای فعالان بیت‌کوین

صعود کم جان دلار

بلاتکلیفی پیش‌خریدکنندگان خودروهای وارداتی و سکوت سازمان حمایت

مسکن اقساطی کارمندان به سازمان برنامه ارجاع شد

اتصال خط فلر واحد پلی پروپیلن ایلام به فلر اصلی پتروشیمی ایلام

برق 15 سازمان پرمصرف قطع شد

سهم مسکن اجاره ای در طرح اقدام ملی مشخص شود

سیاست های بانک مرکزی ایران برای تقویت ارزش ریال تاثیر مثبت داشت

زمان‌ بندی پرداخت سود سهام بیمه‌‌ کوثر

بیمه ملت در واریز سود مشارکت در منافع بیمه های زندگی پیشتاز است

سیمان ایرانی قابل عرضه و رقابت در سراسر دنیاست

افزایش اختلاف بیمه ها با خودرو سازان بد حساب

آمارهایی از وضعیت بدهی آمریکا

اعلام جزئیات تخصیص ارز دولتی برای واردات

جزئیات واگذاری سهام 18 شرکت دولتی

مصرف نفت خام چین در ماه ژوئن رکورد زد

قطع برق تعدادی از مشترکان پرمصرف اداری پایتخت از امروز

تأمین 12 میلیارد دلار ارز نیمایی برای واردات؛ از ابتدای سال

سهام آسیایی با داده‌های امیدبخش چین رشد کرد

نشست هم اندیشی مدیران ارشد بانک ملت و گروه خودروسازی ایران خودرو

نخستین برندگان سورسامانی مشخص شدند

سفر مدیر عامل بانک توسعه تعاون به استان خراسان شمالی

برگزاری همایش آشنایی با سککوک توسط بانک ملی

استقرار واحدهای سیار فروش بیمه ایران در کارخانه سایپا

قیمت طلا، سکه و ارز در روز یکشنبه

استراتژی بیمه دی «خرده فروشی» و «فروش بیمه‌های زندگی» است

تداوم برگزاری دوره های آموزشی در راستای اهمیت یادگیری سازمانی